Monday 23 December 2013

Chinese kindergarten or mandarin class hunting for Alfian @Cheras


'SURVEY MEVEY' CHINESE KINDERGARTEN AKA TADIKA CINA DAN MANDARIN CLASS CHERAS

Agak pening ya utk tentukan apa yg terbaik utk anak..cewahh macam iklan susu pulak ayat aku hahahahaa memang pening la cari tadika utk dia ni. so far krista ok alhamdulillah cumanya tahun depan nak cari tadika yg ada mandarin pulak.kalu aku tanya Alfian,semua pun dia suka semua pun dia nak.. tambah lagi kalu sekolah tu besar,cantik n banyak toys..haruslah jadi pilihan hati dia kan heheee..

so cara yg terbaik,setiap sekolah yg aku pilih utk dia,aku akan bawak dia pegi tengok sekali dan aku akan arrange bagi dia cuba sekolah kt situ sehari dua..tengok dia rasa suka ke tak..kalu dia tak suka,cancel ler. taknak paksa2 ni  sebab taknak nanti setahun seksa sengsara nak pegi sekolah hari2 kalu yg dia tak suka kan..kalu da bayar yuran rugi la kalu cancel nanti bukan bole refund semua,ada sekolah yg langsung x dapat refund..lebur duit aku nanti sia2 jek..so aku cari tadika yg ok,buat list dalam  tiga pat lima nam sepoloh ke sekolah..ngehh byk nyee....then bagi dia try nanti nov mana dia suka yg tu la aku daftarkan.

utk tahun 2014 ni,aku nak alfian explore new field,biar dia belajar mandarin dan violin (jenuh nak bayar yurannye anak oi  lol). nanti aku story pasal kelas violin n music lesson ni.now story pasal mandarin dulu..,okehh aku tak letak harapan tinggi utk dia fluent mandarin pun,xmau nak push2 dia..aku just nak dia expose dgn bahasa lain..sebab aku tgk dia cepat pickup bahasa dan numbers.

plan nak hantar dia tadika cina.sebab aku fikirkan kos kalu aku anta dia mandarin course pun dlm 150-200 monthly kan seminggu sekali je kelasnye,better aku anta tadika cina je,ari2 ada cakap mandarin,yuran tambah sikit duit jela..aku cuma nak dia bole bercakap mandarin je..tapi kalu dia bole baca in mandarin is an advantage la,kalu tak..takpe..utk darjah satu aku tak plan lagi nak anta dia sekolah apa..huhuu..kena survey lagi tu!

ni yg aku plan utk dia.umur 5 n 6tahun pi tadika cina,so ada asas mandarin.darjah satu nanti kalau dia bagus mandarin aku anta sek cina tapi kalau kureng jek aku anta sek biasa je la.tapi continue anta dia mandarin class utk maintain kan..ok tak gitu?hehee..bole cari sekolah keb pun ada yg sediakan kelas extra mandarin  atau cari tuition centre luar la.sebab yg aku tau,ada sekolah yg buat additional class utk pelajar yg nak ambik bahasa cina dan tamil,ada sekolah yg ada bahasa arab jugak.yg terdekat dgn rumah sek keb bukit anggerik ada buat mandarin class utk pelajar yg minat.sek alam damai pun ada rasanya..so dr situ dia bole masterkan mandarin dia, insha'allah dia bole bertutur dlm mandarin nanti..amin...

masa darjah satu nanti..slowly akan perkenalkan dia kepada bahasa arab jugak,dia pegi kelas agama nanti darjah satu,akan belajar jawi,arab dan ngaji alquran.Didikan agama penting,itu asas buat anak,kalau dia ada asas yg kuat,insha'allah dapat atasi cobaan duniawi.umpama pokok dgn akar yg kuat,angin tiup kencang pun tetap utuh,akar itu umpama didikan agama,iman yg kuat,angin tu adalah cobaan...cewahh..perumpamaan yg bisa terungkai dgn kata2..hahahaaaaa apakah ini?skema sungguh..lol

mungkin org bole mengata..'alaaa dia tu anta anak belajar cina,baiklah utamakan belajar agama,jgn kejar dunia je' ada pulak yg cakap 'alaaa sekolah agama belum tentu baik,org kt arab tu tau bahasa arab,faham Quran tapi ada penyangak jugak' org bercakap pandai kan..komen itu ini pasal kehidupan org lain,for me..takpe org berhak menilai,sebab ada sesetengah org yg memang suka bazirkan masa menilai diri org lain tanpa sedar nilai diri sendiri..so biarkan la mereka.aku nak yg terbaik utk alfian,aku bagi dia jalan n pilihan,mandarin utk kesenangan dia nak cari rezeki dan arab utk memudahkan dia mendalami ilmu agama,insha'allah kalu dia menguasainya dia akan berjaya.

haishhh.. aku tengah period ke apa ni..macam stress je kan ayat2 di atas..why so serious? hahahaaa
sebenarnya aku stress tak dapat makan donut jco ni!! sebab apa tak dapat makan? sebab aku gemuk dah ni.. kena diet!! harus jaga badan utk yg tersayang..kekal ramping!

haaa melalut2 dah kan..back to d main point pasal tadika cina ni...aku ada survey chinese kindergarten atau tadika yg ada add on mandarin class..banyak aku survey...meh la kita terjah..

jeng jeng...

jeng jeng jeng..

taraa.......

weh banyak la tadika aku survey..penat nak tulis karang ayat ni.bersambung ke episod akan datang la...

OK...SAMBUNG KAT SINI 

http://akulahputeriraja.blogspot.com/2014/08/2014-alfian-di-chinese-kindergarten.html


1 comment:

  1. I’m definitely going to look into it. Really very useful tips are provided here Chinese writing Course

    ReplyDelete